Black Friday to dzień, w którym w wielu sklepach internetowych i stacjonarnych czekają na nas niezwykle atrakcyjne promocje.

Każdego roku tysiące ludzi z napięciem wyczekuje nadejścia Black Friday oraz Cyber Monday. To właśnie z myślą o tych dniach odkładamy na później większe zakupy. W tym okresie możemy skorzystać z atrakcyjnych promocji i dużych rabatów. Wyprzedaże przygotowują zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe.

Tradycja Black Friday

Zwyczaj obchodzenia Czarnego Piątku przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych. To właśnie dlatego obchodzimy go następnego dnia po Święcie Dziękczynienia. Black Friday to dzień, który rozpoczyna szał przedświątecznych zakupów. Z tej okazji wiele sklepów stacjonarnych zdecydowała się na wprowadzenie specjalnych rabatów i obniżek, które mają zachęcić konsumentów do zakupów. W ślad za nimi podążyły także sklepy internetowe, a tradycja obchodzenia Czarnego Piątku przeniosła się na cały świat.

Prawa konsumenta

Przed każdym zakupem klient powinien poznać swoje prawa. Może mu to zaoszczędzić wielu problemów, jeśli zakup okaże się nieudany. Prawa konsumenta są ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej. Oznacza to, że mamy te same prawa robiąc zakupy w polskich sklepach, jak i w sklepach zagranicznych. Nie ma przy tym znaczenia czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, czy regularnej. Możliwości reklamacji lub zwrotu towaru uzależnione są jednak od sposobu jego zakupu. Inne zasady obowiązują bowiem przy zakupach „na miejscu”, a inne przy zakupach przez internet.

Sklep stacjonarny

Nawet kupując na przedświątecznych wyprzedażach, klient ma prawo do reklamacji zakupionego towaru. W ciągu dwóch lat od dnia wydania rzeczy możemy zgłosić zauważoną wadę i żądać jej naprawy, wymiany towaru bądź obniżenia ceny. W przypadku istotnych wad, konsument ma nawet prawo żądać odstąpienia od umowy. Na rozpatrzenie reklamacji sprzedawca ma 14 dni. Jeśli nie otrzymamy odpowiedzi w wyznaczonym terminie, wówczas reklamacja jest przyjmowana za uznaną. Do zgłoszenia reklamacji należy jednak posiadać dowód zakupu wybranego towaru, np. paragon lub potwierdzenie przelewu.

A co w sytuacji, gdy po powrocie do domu z zakupów rozmyślimy się i będziemy chcieli oddać zakupioną rzecz? W przypadku zakupów stacjonarnych, jej przyjęcie zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. To właśnie sprzedawca proponuje klientowi warunki rozliczenia, np. zwrot gotówki, bon podarunkowy czy wymianę towaru na inny. Z kolei w sytuacji, gdy po przyjściu do kasy sprzedawca zażąda wyższej ceny niż ta na półce lub na metce, wówczas klient ma prawo do kupienia towaru w korzystniejszej cenie.

Sklep internetowy

Reklamacja w sklepach internetowych odbywa się dokładnie na takich samych zasadach, jak przy zakupach stacjonarnych. W ciągu dwóch lat od daty wydania towaru mamy prawo zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o jego naprawę, wymianę lub częściowy zwrot środków. Zakupy w sieci różnią się natomiast od zakupów w sklepach stacjonarnych procedurą zwrotu produktu. Towar zakupiony w sklepie internetowym możemy bowiem zwrócić w ciągu 14 dni od momentu otrzymania bez podania przyczyny. Należy jedynie wypełnić oświadczenie o odstąpieniu od umowy i na swój koszt odesłać je do sprzedawcy wraz z zakupionym towarem. Sprzedawca ma obowiązek zwrócenia klientowi wszelkich dokonanych do tej pory płatności, łącznie z pokryciem kosztu wysyłki towaru do klienta. Warto jednak zaznaczyć, że zwracany jest wyłącznie koszt najtańszego sposobu dostarczenia, jaki oferuje sprzedawca.

Jeśli kupujący nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, wówczas termin zwrotu towaru wydłuża się do 12 miesięcy. Należy jednak pamiętać, że odsyłany towar nie może nosić śladów użytkowania. W tym czasie możemy wyłącznie sprawdzić, czy funkcjonuje prawidłowo. Nie trzeba tego robić przy kurierze, choć może to pomóc w momencie, gdy przesyłka uległa uszkodzeniu w czasie transportu.

Niestety nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. Nie mamy prawa zwracać przedmiotów, które mają krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, nagrań dźwiękowych i wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Z przyczyn oczywistych nie możemy zwrócić również rozmaitych usług w zakresie transportu, zakwaterowania, wypoczynku czy rekreacji (np. biletów na koncert, biletów lotniczych czy pobytu w SPA).

0
Udostępnień
Google+

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *