Obserwując współczesne przekazy reklamowe można zauważyć, że coraz częściej są one kierowane do osób powyżej 60 roku życia. Dzieje się tak dlatego, że osoby te, i jest to fenomen globalny, stanowią coraz liczniejszą grupę konsumentów, co wynika wprost z danych demograficznych. Rośnie zapotrzebowanie na produkty i usługi dla ludzi w tym wieku, a zatem dostrzegając lukę i jednocześnie szansę rynkową marketerzy powinni dokładać wszelkich starań, by nie pominąć tej istotnej grupy docelowej.

Stereotypowy senior

Według stereotypów panujących w świecie reklamowym, przez długi czas senior uchodził za osobę biedną, chorą, samotną i niezbyt skłonną do jakichkolwiek aktywności. Wyjątek stanowiły jedynie strategie komunikacyjne takich produktów jak suplementy diety lub sprzęt medyczny. W związku z tym, komunikaty kierowane do seniorów wydawały się po prostu nieciekawe. W krajach  wysoko rozwiniętych oferta dla osób 60+ rozwija się w sposób wysoce dynamiczny, a branża reklamowa na  tych rynkach czerpie z doświadczeń branży filmowej – w szczególności wielu kultowych, posiadających potężną widownię seriali, takich jak popularny w skali globalnej serial Moda na Sukces, którego średnia wieku odbiorców to 65 lat. Dlaczego tak się dziej? Bo dzisiejsi seniorzy to już nie ci sami dziadkowie i babcie kojarzeni z kilkoma pokoleniami wstecz. Współcześni seniorzy są nowocześni, otwarci na innowacje, a już na pewno nie są wykluczeni cyfrowo.

Nowoczesny senior

Żadnym zaskoczeniem nie jest dla nas obecnie widok seniora ze smartfonem w ręce lub aktywnie korzystającego z komputera. Osoby po 60 roku życia śmiało używają poczty elektronicznej, wykonują przelewy online, wyszukują różne informacje w sieci, słuchają muzyki. Obecni są również w mediach społecznościowych, przeważnie w popularnym serwisie Facebook. Chętnie angażują się w posty, które ich dotyczą, dlatego też mogą stać się dla marek obecnych w mediach społecznościowych wierną grupą fanów, a co za tym idzie – klientów i – co najważniejsze ambasadorów marki.

Coraz ciekawsze oferty dla osób w wieku 60+

Marketerzy i osoby odpowiedzialne za strategie komunikacyjne marek porzucają stereotypowe myślenie na temat seniorów i otwierają się na nowoczesne rozwiązania dopasowane do potrzeb i oczekiwań współczesnych grup 60+. Tworząc ofertę skierowaną do osób starszych należy mieć na uwadze nie tylko jej wiek, ale także inne czynniki, jak np. miejsce zamieszkania, warunki finansowe, zmieniające się potrzeby, które wynikają głównie ze zmiany ich sytuacji zdrowotnej, nawyki i przyzwyczajenia, które towarzyszą im przez całe życie. Należy też uwzględnić to, jakich produktów i usług oczekują seniorzy. A liczą przede wszystkim na najlepszą jakość w atrakcyjnej cenie, dostosowanie oferty do ich potrzeb i wieku oraz nieskomplikowaną obsługę. Klient 60+ to osoba, która czuje mocne przywiązanie do tradycji, może ulegać wpływom promocji, a także wykazuje mniejsze przywiązanie do marki niż do samego miejsca zakupów. Ponadto osoby starsze doceniają indywidualne podejście do klienta, traktowanie z szacunkiem ich potrzeb. Wykorzystując wymienione czynniki w tworzeniu ofert dla grup osób starszych można z powodzeniem trafić w ich gusta, zainteresowania i oczekiwania, a dzięki temu zyskać nowe grono klientów.

Silver marketing

Materiał opracowany przy współpracy z dr Barbarą Mróz-Gorgoń, ekspertem w dziedzinie budowania strategii marki, brandingu i personal branding. To właśnie silver marketing jest dziś jedną z najbardziej niedostrzeganych, a jednocześnie najbardziej poszukiwanych form budowy przekazu marketingowego do tej rosnącej grupy odbiorców.

Pani Dr Barbara Mróz-Gorgoń prowadzi szereg szkoleń z obszaru marketingu, gdzie pokazuje jak angażować nabywców w proces współtworzenia wartości klienta. Z wykorzystaniem takich tematów jak:

HOLAKRACJA – droga do turkusowej organizacji

Metoda design thinking w projektowaniu oferty

Generowanie nowych produktów i usług

CSR i synergia działań marketingowych

Media Relations – warsztat PR Managera

Branding – holistyczna kreacja wizerunku marki

Personal branding i jego znaczenie dla firmy

Kształtowanie relacji międzyorganizacyjnych i ich znaczenie w sektorze B2B

Magic Moments- Markowa obsługa klienta

W przypadku jakichkolwiek pytań czy zainteresowania powyższymi tematami, zachęcamy do kontaktu.

 

Dr Barbara Mróz-Gorgoń – Adiunkt w Instytucie Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (od 2012 roku). Specjalizuje się w badaniach wizerunku marki. Autorka ponad 50 publikacji naukowych z zakresu zarządzania i marketingu, a w szczególności dotyczących strategii marki, brandingu oraz współczesnych trendów w zarządzaniu i marketingu strategicznym. Redaktor naukowy Zeszytów Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Jest absolwentką Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Wrocławskiego, na którym ukończyła studia podyplomowe: Dziennikarstwo i Public Relations. Lektor międzynarodowej globalnej formuły Summer School. Członek American Marketing Association, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingowego. Od 2015 roku członek Komitetu Naukowego międzynarodowej konferencji „Marketing Trends Conference”. Speaker formuły TEDex.
0
Udostępnień
Google+

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *